Uit een eerder onderzoek is gebleken dat de trouwbranche hard getroffen zou worden door de coronacrisis en alle bijbehorende maatregelen. Een aantal maanden verder is het tijd om te kijken wat de actuele stand van zaken is. Staan we er nog steeds zo slecht voor?
In mei, juni en september zijn de meeste ondernemers betrokken bij huwelijken.
Door COVID-19 worden veel huwelijken verschoven, of in aangepaste vorm gevierd.
Dit betekent voor ondernemers dat hun diensten worden verplaatst naar een later tijdstip, of in sommigen gevallen dat hun dienst volledig wordt geannuleerd.
31% van de respondenten geeft aan dat meer dan de helft van zijn/haar diensten in 2020 is geannuleerd.
Slechts 19% geeft aan niet te maken hebben gehad met annuleringen.
72% van de respondenten heeft meer dan de helft van hun diensten moeten verplaatsen.
Slechts 3% van de ondernemers heeft niet met verplaatsingen te maken gehad. 6% heeft alles moeten verplaatsen.
De huwelijken worden voornamelijk verschoven naar het 2e en 3e kwartaal van 2021, de drukste periode voor trouwbrancheleveranciers.
De belangrijkste redenen voor bruidsparen om hun huwelijk te verplaatsen zijn het aangepast aantal gasten, de afstand van 1,5 meter en de onzekerheid van de pandemie.
De vele annuleringen en verplaatsingen hebben grote gevolgen voor de ondernemer.
Respondenten geven aan gemiddeld tussen 10% en 40% van hun omzet in 2019 te hebben kunnen realiseren in 2020.
59% van de respondenten geeft aan op zoek te zijn gegaan naar een andere bron van inkomen.
68% is het (nog) niet gelukt om een vervangend inkomen te vinden, 18% had voor de crisis al een andere bron van inkomen naast zijn onderneming en 14% heeft een andere bron van inkomen gevonden sinds de crisis. Ondernemers zijn zeker bereid om verder te kijken en niet slechts af te wachten wat er zal gebeuren, maar een andere baan vinden lijkt niet eenvoudig.
60% van de respondenten geeft aan niet langer dan een jaar te kunnen blijven bestaan indien de huidige situatie aanhoudt tot eind Q2 2021.
Door 58% van de respondenten is gebruik gemaakt van TOZO 1, waar slechts 17% gebruik heeft kunnen maken van TOZO 2.
De belangrijkste reden hiervoor is het inkomen van de partner dat boven minimum ligt.
70% van de respondenten heeft in de afgelopen periode weer nieuwe aanvragen mogen ontvangen.
De markt lijkt langzaam weer meer bereid te zijn om plannen te maken voor hun huwelijk, maar indien er niet snel iets verandert zal 60% van de ondernemingen over een jaar niet meer bestaan. De oplossingen die de respondenten zien zijn het vaccin, sneltesten en extra steunmaatregelen.
Dit onderzoek is geïnitieerd en uitgevoerd door Stichting Trouwbranche Nederland, met ondersteuning van mediapartner Bruidmedia. De foto's zijn gemaakt door Mon et Mine.